Stel je AED beschikbaar voor de burgerhulpverlening en redt hiermee levens!
Veel bedrijven, instellingen, verenigingen en particulieren zijn in het bezit van een AED. Hangt je AED op een vaste openbare plaats of ben je bereid dit te doen? Registreer dan de AED via www.hartslagnu.nl en draag zo bij aan de gewenste 6-minutenzone!
Inzet van een AED
Iemand wordt onwel en 112 wordt gebeld. De centralist stelt vast dat het gaat om een mogelijke hartstilstand. Er wordt een ambulance gestuurd. Tegelijkertijd worden de dichtstbijzijnde aangesloten burgerhulpverleners opgeroepen, die vertrekken naar het slachtoffer. Onderweg halen enkelen een AED op, die op een vaste openbare plek hangt. De vrijwilliger ontvangt per app of sms de locatie van de dichtstbijzijnde AED en eventueel de code om de kast open te maken. AED’s binnen 500 meter van het incident worden ingezet. Als eigenaar of beheerder ontvang je tegelijkertijd een melding dat jouw apparaat wordt ingezet bij een reanimatie. De burgerhulpverlener haalt de AED op, gaat naar het slachtoffer en brengt na de reanimatie het apparaat weer terug. Je controleert vervolgens de AED en brengt deze weer op orde wanneer dit nodig is.
Verbruikskosten van de AED
Per 1 januari 2018 heeft de minister van VWS budget ter beschikking gesteld om de verbruikskosten van een AED na een reanimatie te vergoeden. Hierdoor kun je de kosten die zijn gemaakt bij inzet van de AED vergoed krijgen bij de Regionale Ambulancevoorziening (RAV) waar de alarmoproep was. Voor Lopik is dat de RAVU.
Voor vragen of uitleg kan contact opgenomen worden met Stichting Hartslag Lopik. info@hartslaglopik.nl of kijk op www.hartslagnu.nl
Rob Verheul, voorzitter Stichting Hartslag Lopik
Voor vragen of uitleg kan contact opgenomen worden met Stichting Hartslag Lopik. info@hartslaglopik.nl of kijk op www.hartslagnu.nl
Rob Verheul, voorzitter Stichting Hartslag Lopik